Informacja

W dniu 16.06.17 sklep stacjonarny będzie nieczynny. Przepraszamy za utrudnienia.

Porady - Janpol4x4.pl

W pierwszej części tego tekstu poznaliśmy pierwsze pięć największych obaw początkujących offroaderów: uszkodzenie nowego samochodu, dachowanie, utknięcie w dziczy, awaria, zgubienie drogi. Oto kolejne pięć.

Jazda w terenie różni się od tej na „czarnym”. Nikt o zdrowych zmysłach tego nie zakwestionuje. Dlatego też każdy, kto chce cieszyć się zabawą po bezdrożach musi nauczyć się nowych umiejętności. Ale umiejętności to nie wszystko. Trzeba bowiem przełamać również strach. Oto lista dziesięciu obaw, które musi przełamać każdy początkujący kierowca off-roadowy, żeby zostać rasowym kierowcą terenowym.

Wyciągarka terenowa to urządzenie o dużej mocy. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, jakim przeciążeniom poddawane są jej elementy. A przeciążenia te bywają naprawdę potężne. Dlatego też – jak w przypadku każdego urządzenia tego typu – w czasie użytkowania wyciągarki należy przestrzegać szeregu zasad bezpieczeństwa. Dzięki nim ograniczymy do minimum ryzyko powstania obrażeń w wyniku nieprawidłowego użytkowania sprzętu.

Wyprawa off-roadowa wymaga dobrego przygotowania. Nie chcemy przecież, by na bezdrożach zawiódł nas samochód lub by zabrakło nam potrzebnych zapasów. Kluczem do udanej wycieczki jest właściwe wyposażenie naszego pojazdu. Oto trzy rzeczy, które mogą przydać się w czasie wyprawy.

Każdy aspekt naszego życia wiąże się ze specyficznymi dla niego zasadami. Nie inaczej jest w przypadku większości hobby. Grupy skupione wokół wspólnych zainteresowań tworzą pewne zasady, którymi powinni kierować się ich członkowie, by nie być uznanymi za pariasów. Szczególnie wiele reguł kieruje ludźmi, którzy zajmują się aktywnościami niebezpiecznymi oraz takimi, które odbywają się na łonie natury. Nie inaczej jest w przypadku miłośników off-roadu. Oto siedem złotych zasad off-roadu według Land Rovera.

W każdym rasowym samochodzie terenowym jednej rzeczy nie może zabraknąć: napędu na cztery koła. Rzadko jednak stosuje się stały napęd na obie osie. Zazwyczaj stale napędzana jest tylko jedna oś – zwykle tylna – a przednia dołączana jest w razie potrzeby. Żeby było to możliwe, potrzebne są sprzęgiełka. Służą one do przełączania z napędu na jedną oś na napęd na obie osie.

Nie ma nic prostszego niż jazda samochodem z napędem na cztery koła zimą? Jeśli tak uważasz, zapewne jesteś w błędzie. Do każdej wyprawy należy odpowiednio się przygotować. Śnieg i lód zmieniają bowiem nieco reguły gry.

Napęd na cztery koła z pewnością może pomóc nam w zimowych warunkach. Szczególnie przydatny będzie on w czasie ruszania. Trzeba wiedzieć jednak jak go używać tak, by go nie zniszczyć. No i pamiętać o tyNapęd na cztery koła z pewnością może pomóc nam w zimowych warunkach. Szczególnie przydatny będzie on w czasie ruszania. Trzeba wiedzieć jednak jak go używać tak, by go nie zniszczyć. No i pamiętać o tym, że napęd 4x4 nie zastąpi nam zdrowego rozsądku. Nie jest to bowiem magiczne urządzenie, dzięki któremu zapomnieć możemy o prawach fizyki. Szczególnie, że dziś stały napęd na cztery koła to rzadkość. Zdecydowanie przeważają bowiem różne rozwiązania operujące wewnątrz szerszej grupy napędów dołączanych. Oznacza to, że druga oś dołączana jest tylko w przypadku utraty przyczepności kół napędowych (zwykle przednich).m, że napęd 4x4 nie zastąpi nam zdrowego rozsądku. Nie jest to bowiem magiczne urządzenie, dzięki któremu zapomnieć możemy o prawach fizyki. 

Jeśli trzeba by wymienić jeden sprzęt, bez którego trudno wyobrazić sobie udaną wyprawę offroadową, byłaby nią chyba wyciągarka. Potrafi ona w cudowny sposób wyciągnąć nas z większości kłopotów, w które wpaść możemy poruszając się po bezdrożach. Mało która terenówka posiada jednak wyciągarkę w standardzie. Zwykle musimy ją dokupić. W tej sytuacji warto zwrócić uwage na wyciągarki firmy PowerWinch.

Część właścicieli terenówek jest święcie przekonana, że zmiana „gum” na zimowe nie jest czymś, co powinno ich obchodzić. Tymczasem napęd 4x4 swoje, a opony swoje i koniecznie trzeba je zmienić na „zimówki”.

Polacy uwielbiają wielkie samochody z napędem na cztery koła. Pokazują to nie tylko rosnące statystyki sprzedaży w segmencie SUVów i terenówek, ale również zainteresowanie, jakie wzbudzają targi 4x4. Zwolennicy samochodów z napędem na obie osie przekonują, że lepiej się je prowadzi, lepiej trzymają się drogi i dzięki temu gwarantują większe bezpieczeństwo podróżującym. Wszystko to jednak wiąże się ze zwiększeniem zużycia paliwa i wyższymi kosztami eksploatacji. Swoją prawdziwą wartość samochody z napędem na cztery koła pokazują dopiero w nieco trudniejszym terenie. Tymczasem większość tego typu aut porusza się głównie po asfaltowych drogach. Dlatego też wszyscy kierowcy jeżdżący samochodami 4x4 powinni wiedzieć, że traktować je należy trochę inaczej niż auta z napędem na jedną oś.

Jeśli dałoby się wyróżnić jedną cechę, którą samochody terenowe różnią się od pozostałych, w tym SUVów, byłoby nią zawieszenie. To właśnie w nim tkwi sekret, który sprawia, że prawdziwa terenówka wszędzie wjedzie, a co najważniejsze, następnie stamtąd wyjedzie.

Na wyprawę off-roadową również musimy dobrze się przygotować. Sprawny samochód to jedno. Nie możemy jednak zapomnieć o ekwipunku, który może się okazać – i często okazuje się być – przydatny.

 

 

Planując wyprawy w teren w okresie jesieni i zimy musimy brać pod uwagę fakt, że szybko robi się ciemno na dworzeCoraz więcej jest również organizowanych rajdów, których część trasy pokonuje się nocą. Dobrze jest zatem zadbać o dodatkowe oświetlenie naszego auta - przyda nam się zależnie od pory roku czy właśnie imprezy, która może być zaplanowana na późne godziny nocne. Na co należy zwrócić uwagę, by polepszyć widoczność podczas takich wypraw?

Zarówno liny syntetyczne (tzw. "syntetyki") jak i liny stalowe instalowane na wyciągarce do aut terenowych służą z powodzeniem w trakcie wypraw off-roadowych. Wiele osób używa lin stalowych z przyzwyczajenia, inni chwalą sobie bardzo syntetyki, które są nowszym "wynalazkiem" i nie zamierzają wracać do lin stalowych. Jednak zawsze pozostaje dylemat  - która lina będzie lepsza, skuteczniejsza, prostsza w obsłudze? Więc jak to jest z tymi linami do wyciągarek?

>Jednym z elementów wyciągarki terenowej, bez którego trudno wyobrazić sobie skuteczną i do tego bezpieczną „akcję ratunkową”, jest napinacz. Do czego służy? Jego zadaniem jest utrzymywanie stałego naprężenia liny nawiniętej na wał wyciągarki. Mimo że jest to urządzenie proste i niedrogie, to jednak wielu miłośników off-roadu nie widzi potrzeby jego stosowania. Jedynie ci, którzy mieli kiedyś z nim do czynienia widzą, że jest ono wprost nieocenione.

Offroad to sport motorowy, który według definicji polega na pokonywaniu dróg nieutwardzonych specjalnie do tego przygotowanym pojazdem. Tak się składa, że akurat najwięcej dogodnych, czyli nieutwardzonych szos przebiega przez lasy. Niestety te tereny bardzo często są albo objęte ścisłą ochroną nadleśnictwa, albo są terenem prywatnym. Gdzie zatem można jeździć bez problemu? Czy do lasu w ogóle można wjechać samochodem? Co zrobić, gdy przed maską auta stanie strażnik leśny?

Offroad to pasjonujący i emocjonujący sport, który dostarcza wiele adrenaliny. Jak każda dziedzina wymaga jednak wiedzy i doświadczenia. Nieumiejętne pokonywanie przeszkód może być bardzo niebezpieczne dla kierowcy, pasażerów czy pilota. Dwie tony naszego pojazdu mogą wyrządzić wiele szkód, gdy staczają się bez kontroli. W jaki sposób jeździć, by za każdym razem wracać cało i zdrowo, a także bez większych usterek pojazdu?

Nieodłącznym elementem wyposażenia samochodu, którym kierowca zapuszcza się w dziki teren jest wyciągarka. To proste urządzenie pozwala wydostać się z grząskiego błota, sypkiego piasku czy wciągającego bagna i to bez pomocy drugiego pojazdu. Niejednokrotnie losy dalszej wyprawy zależą właśnie od tego sprzętu. Jaka powinna być dobra elektryczna wyciągarka terenowa?

Każdy samochód to niekończąca się inwestycja. Wymiana opon, klocków hamulcowych, oleju i poszczególnych części, które okazjonalnie się psują to spory wydatek. Pamiętajmy, że od tego zależy komfort jazdy, ale także bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników drogi. A kiedy ostatni raz wymienialiście układ zawieszenia?

Decydując się na wyciągarkę terenową, powinniśmy zwrócić uwagę, czy jest ona dopasowana do naszego samochodu. Warto wziąć pod uwagę moc urządzenia, jego wielkość, a także sposób montażu.

Dodatkowe oświetlenie samochodu terenowego docenia każdy, kto wybrał się na rajd 4x4 z nocnym oesem lub dotarł na kemping już po zmroku. Jakie lampy wybrać do terenówki, by świeciły jasno, mocno i długo?

Jeśli posiadamy samochód z napędem na cztery koła, o nieco większym prześwicie niż zazwyczaj w osobówce i oponach z agresywnym bieżnikiem, to w zasadzie mamy wszystko, co trzeba, by wybrać się na pierwszy rajd terenowy.

Wygląda na to, że zima przyszła do nas z opóźnieniem. To jednak nie zmienia faktu, że po okresie wahań temperatur często przekraczających 0 stopni oraz dużej wilgotności nasz samochód będzie wymagał przeglądu i konserwacji.

W środowisku miłośników pojazdów terenowych utarło się powiedzenie, że offroad to sport polegający na umiejętnym topieniu pieniędzy w błocie. Mimo wszystko to hobby dostarcza wielu wrażeń i emocji, pozwala poznawać najdziksze zakątki kraju i świata. Jest to także próba pokonania własnych słabości i wyciskania z ryczących maszyn siódmych potów. W jaki sposób zacząć przygodę ze światem 4x4?

Naprawy, przygotowanie terenówki, zakup akcesoriów offroadowych, opon 4x4 i części zamiennych. To wszystko robi się w jednym celu - żeby jeździć, czuć moc silnika i przypływ adrenaliny. Nic nie daje takiej frajdy, jak pokonanie najtrudniejszego bagna i wyjechanie na strome wzgórze, by przybić pieczątkę. Po wyposażeniu samochodu, trzeba jeszcze mieć gdzie go używać. Początkujący off-roadowy zadają sobie zatem podstawowe pytanie: gdzie jechać w teren by nasza off-roadowa jazda była w pełni legalna, bezpieczna i przebiegała bez kłopotów?

Typowe auto terenowe posiada wiele elementów, którym zawdzięcza swoje przełajowe możliwości. Tych części nie spotkamy w zwykłych osobówkach, ani nawet w popularnych autach typu SUV, których producenci często chwalą się, że są one w stanie pokonać każdy teren. Przedstawiamy w pięciu krokach koncepcję przygotowania auta do jazdy w terenie.

 

Dla prawdziwego fana offroadu sezon trwa cały rok. Zimowe wyprawy terenowe są zdecydowanie trudniejsze od tych organizowanych w lecie, ale zapewniają także większe doznania. Żeby ułatwić sobie podróż warto zaopatrzyć się w zestaw przydatnych gadżetów offroad. Oto nasz zimowy must have!

Jazda na oponach letnich o tej porze roku jest bardzo ryzykowna. To ostatni dzwonek dla wszystkich zapominalskich i spóźnialskich. Co trzeba wiedzieć o zimowych oponach? Na temat opon zimowych powstało wiele mitów. Właściciele samochodów czekają zwykle do ostatniej chwili, by w ten sposób zaoszczędzić na zimówkach, które rzekomo szybciej się zużywają. Cóż, komplet opon to wydatek rzędu powyżej tysiąca złotych, ale warto wyposażyć się w dobre gumy -zwłaszcza jeśli wybieramy się na offroadową wyprawę.

Wyciągarka terenowa to jedno z tych urządzeń, bez których trudno byłoby sobie poradzić w wymagającym terenie. Korzystanie z tego sprzętu może być jednak niebezpieczne ze względu na silne naprężenia działające na linę. Oto lista rzeczy, których lepiej nie robić podczas pracy elektrycznej (i nie tylko) wyciągarki terenowej.

 

 

Przeglądając fora off-roadowe i słuchając rad różnych kierówców zastanawiacie się zapewne czy warto zamontować snorkel do swojego auta terenowego, a jeśli tak - to jaki snorkel wybrać. Chcemy Wam nieco ułatwić ten wybór dzięki kilku poniższym radom oraz liście TOP 5 najlepiej sprzedających się produktów z kategorii snorkele terenowe.

Wyciągarka terenowa należy do tych akcesoriów offroad, bez których wyprawy mogą bardzo szybko zakończyć na unieruchomionym samochodzie. Dlatego przed wyjazdem w wymagający teren lepiej odwiedzić serwis 4x4, by zamontować to przydatne urządzenie.

Snorkele należą do tych akcesoriów off-road, które budzą w środowisku kierowców wiele kontrowersji. Dla jednych to tylko gadżet mający nadać pojazdom bardziej terenowy charakter. Inni uważają, że snorkel może nawet zmniejszać moc silnika. Jak to jest z tymi rurkami?

Podczas zakupu nowego kompletu felg do samochodu terenowego czeka nas kilka dylematów do rozstrzygnięcia. Czy wybrać obręcze stalowe, czy aluminiowe? Zdecydować się na fabryczny rozmiar, a może pokusić się o większe koła? Czy opłaca się kupować felgi z beadlockiem?